Odpowiednio dobrane opony wpływają na sposób prowadzenia jednośladu, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jak wybrać dobre opony motocyklowe? Zachęcamy do zapoznania się z naszym poradnikiem.
Jakie opony do motocykla?
Odpowiednio dobrane opony w dobrym stanie technicznym i napompowane powietrzem o zalecanym przez producenta ciśnieniu– to podstawa komfortowej i bezpiecznej (zarówno dla jednośladu, jak i jego właściciela) jazdy na motocyklu. Opony odpowiadają m.in. za przyczepność maszyny na zakrętach i podczas jazdy w zmiennych warunkach atmosferycznych, a także za długość drogi hamowania. Wybierając opony motocyklowe, należy wziąć pod uwagę rodzaj posiadanego jednośladu, a także styl jazdy, ponieważ nie istnieją opony, które tak samo dobrze sprawdzą się w każdych warunkach.
Rozmiar opon motocyklowych
Nie zaleca się stosowania opon o innym rozmiarze niż ten zalecany przez producenta motocykla. Grozi to ocieraniem się opony o łańcuch i wahacz, a ich zmieniony profil może znacznie pogorszyć komfort prowadzenia, a także działanie systemu kontroli trakcji i ABS. Wyjątkiem mogą być profesjonalne, kompleksowe przeróbki motocykli, np. do użytku na torze, które realizowane są przez ekspertów.
Opony dobrane do rodzaju motocykla
Od opon szosowych wymaga się długich przebiegów, bardzo dobrej przyczepności na różnej nawierzchni, a także podczas zmieniających się warunków atmosferycznych. Opony do takich motocykli powinny być trwałe, zapewniające duży komfort jazdy i bezpieczeństwo. Sportowe osiągi schodzą tutaj na drugi plan.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku opon wyścigowych. Głównymi funkcjami takiej opony jest maksymalne wykorzystywanie sportowych możliwości motocykla, a także zapewnienie bezpieczeństwa motocyklisty przez dobrą przyczepność przy dużych prędkościach i podczas wchodzenia w zakręty.
Oznaczenia na oponie motocyklowej – jak je odczytać?
Opony motocyklowe oznaczone są ciągiem cyfr, które odnoszą się m.in. do ich specyfikacji, daty produkcji i zastosowania. Przykładowo, oznaczenie znajdujące się na komplecie opon Dunlop D213 GP PRO MS3, 110/70R17, należy odczytywać w następujący sposób:
- 110 – szerokość opony w milimetrach mierzona od jednego jej boku do drugiego. Fizyczna szerokość opony założonej na felgę może być inna od przedstawionej wartości nominalnej.
- 70 – wysokość opony wyrażona w procentach względem szerokości (często określana też jako profil). W tym przypadku 70% z 110 = 77 mm.
- R – oznaczenie konstrukcji radialnej, która cieszy się obecnie największą popularnością. Do największych zalet opon radialnych należy mała podatność na odkształcenia, niskie opory toczenia przekładające się na mniejsze zużycie paliwa, lepsza odporność na przegrzewanie, większe dopuszczalne prędkości, niska waga i wysoki komfort jazdy. Inne rodzaje opon oznaczane są jako: “–” – opona diagonalna, “B” – opona diagonalna z opasaniem.
- 17 – średnica opony w calach.
Na oponach motocyklowych może też pojawić się oznaczenie “TL” (tubeless) informujące o tym, że opona jest bezdętkowa, a także litery “TT” (tube type) nakazujące stosowanie dętki. Ważnym parametrem jest też indeks prędkości i nośności (często zapisywany przed literą “R”) , który informuje do jakiej prędkości można bezpiecznie użytkować oponę. Oznaczany jest on literami alfabetu zgodnie ze specjalną tabelą dostarczaną przez producenta. Opony zawsze powinny posiadać ten sam indeks prędkości i nośności dostosowany do osiągów motocykla.
Specjalne oznaczenie NHS (Not for Highway Service) informuje użytkownika, że opona nie posiada homologacji drogowej i jest przeznaczona do użytku na torze. Litera “A” wskazuje na to, że opona posiada konstrukcję specjalnie przygotowaną z myślą o konkretnym modelu jednośladu.
Data produkcji opony motocyklowej (DOT)
Na oponach motocyklowych znajduje się też oznaczenie DOT, które informuje użytkownika o dacie produkcji opony. Pierwsza para cyfr oznacza numer tygodnia, natomiast druga para wskazuje na rocznik. Przykładowo, kod DOT 1621 oznacza, że opona została wyprodukowana w 16. tygodniu 2021 roku.
Norma PN–C–94300–7:1997 za pełnowartościowe opony uważa modele nie starsze niż 36 miesięcy od daty wyprodukowania. Data na oponie nie informuje jednak o jej faktycznym stanie. Modele składowane zgodnie z zaleceniami producenta będą w bardzo dobrym stanie po długim czasie od wyprodukowania.
Kiedy należy wymienić opony w motocyklu?
Pierwszym, najbardziej oczywistym powodem wymiany są uszkodzenia mechaniczne. Przebicie lub najechanie na twardy element infrastruktury (krawężnik, dziura) mogą poważnie uszkodzić konstrukcję opony. Uszkodzenia uniemożliwiające naprawę to m.in. przebicie boku, rozwarstwienie lub odsłonięcie drutówki.
Drugi powód wymiany opony motocyklowej to postępujące zużycie bieżnika. Maksymalny dopuszczalny poziom wynosi 1,6 mm. Opona w takim stanie nie zapewnia już odpowiedniego bezpieczeństwa i osiągów, więc należy ją wymienić.
Opony należy wymienić również wtedy, gdy zauważalne jest ich starzenie – deformacje i pęknięcia. Ich pojawienie się może być przyczyną niewłaściwego przechowywania opon, eksploatacji (m.in. pompowanie opon powietrzem o właściwym ciśnieniu), stylu jazdy lub wad produkcyjnych konkretnego egzemplarza. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan techniczny opon motocyklowych.
Gdzie kupić opony do motocykla?
Po przeczytaniu tego poradnika powinieneś już potrafić samodzielnie dobrać model opon właściwy dla Twojego motocykla. Z taką wiedzą, opony motocyklowe z łatwością zamówisz przez internet. W ofercie sklepu Legato Motocykle znajdziesz duży wybór opon motocyklowych od najlepszych, uznanych na rynku producentów. Towar wysyłamy zwykle w 24 godziny od złożenia zamówienia, a każdy klient może zwrócić lub wymienić produkty w ciągu 30 dni od daty zakupu.
Jeśli wolisz osobiście zobaczyć produkt, którym jesteś zainteresowany i skonsultować swój wybór ze specjalistami, to odwiedź nasz salon stacjonarny w Krakowie (ul. Mogilska 97) lub w Warszawie (Jawczyce, ul. Poznańska 54).
Źródło tekstu: https://www.legato-motocykle.pl/Jakie-opony-motocyklowe-Sprawdz-nasz-poradnik-news-pol-1624522279.html