Jak efektywnie pracować w domu?

Jak dotąd praca zdalna była dodatkiem do pracy w biurze. Z reguły była jakąś formą korzyści dla pracownika. W trakcie trwającej od kilkunastu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już koniecznością. Jednak nie wszyscy umieją poradzić sobie z tym trybem pracy. Rozwiązaniem jest dobra organizacja. Poznaj kilka sposobów, jak zorganizować sobie home office.

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, mnóstwo przedsiębiorstw zdecydowało się przenieść na systemem home office. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli przedtem styczności z takim trybem pracy, skuteczna organizacja czasu wydaje się nie lada wyzwaniem, ponieważ wymaga od nich dostosowania się do paru nowych reguł.

Jak stworzyć wygodne miejsce do pracy w mieszkaniu?

W pierwszej kolejności powinno się wyznaczyć sobie komfortowe miejsce do pracy. W idealnych okolicznościach jest to pokój przeznaczony tylko do niej. Lecz nie zawsze jest to wykonalne. Niekiedy mamy tylko minimum przestrzeni na postawienie biurka bądź stolik i to też się sprawdzi. Ważne jest natomiast to, by strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Koniecznie trzeba również zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.

Jak tanio urządzić miejsce do pracy? Jeżeli nie posiadasz na wyposażeniu mieszkania wygodnego biurka czy krzesła to radzimy rozważyć jego kupno z drugiej ręki bądź sprawdzić lokalne propozycje sprzedaży na Facebooku.

Szczegółowe rozplanowanie trybu pracy

W czasie pracy poza biurem ważna jest dyscyplina oraz sumienność w wykonywaniu zadań. Starajmy zachowywać się tak, jak w czasie pracy w biurze. Jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Trzeba pamiętać, by w czasie pracy nie wykonywać innych obowiązków. Efektywną metodą na skupienie się na pracy jest wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych czy korzystanie z metody Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odstępem między kolejnymi zadaniami.

Dress code a praca zdalna

Cały dzień przesiedziany w piżamie mimo, że zdaje się być cudownym pomysłem, może negatywnie wpływać na naszą produktywność. Casualowy ubiór może być tak wygodny, że będzie wywoływać rozleniwienie. Aby do tego nie dopuścić warto zadbać o swój ubiór, zwłaszcza jeśli w czasie pracy zdarzają się konsultacje online. Poczujemy się wtedy pewniej.

Utrzymanie relacji z kolegami z pracy

W przypadku przejścia na zmiany pracy na tryb zdalny znikają interakcje biurowe jak poranne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście na lunch bądź dojazd do biura. Do utrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z większą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się zebranie online przez Skype, Google Meet czy Zoom. Gdy czujemy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z kolegami z pracy także tematów osobistych. W home office wyjątkowo ważne jest znalezienie stosownego komfortu psychicznego, zwłaszcza kiedy tylko okazjonalnie widujemy się ze znajomymi.